Продължете към съдържанието

StixFresh

    StixFresh – стикери за удължаване на срока на годност на храните

    Държава на разработване/прилагане:

    САЩ

    Обхват на иновациите

    ☐   Работа в офиса

    ☒   Процес на производство / доставка на услуги

    Специфични за сектора

    ☒      Да / моля, посочете сектор(и): Храни и селско стопанство, Опаковки

    ☐      Не (отнася се за всички сектори)

    Описание на нуждите

    Загубата на храна и изхвърлянето на храна (които за краткост по-нататък в този документ ще наричаме с общото понятие „загуба на храни“) са глобално предизвикателство. По данни на Организацията на ООН по прехрана и земеделие (ФАО) около една трета от всички храни, произведени в света, се губят или разхищават на определен етап от веригата за доставка на храни – от фермата до трапезата. В ЕС това се равнява на около 87,6 милиона тона храна всяка година. А през 2021 г. в САЩ 38% от 241 милиона тона хранителни доставки остават непродадени или неконсумирани. Много малка част от храната се дарява на нуждаещите се или се рециклира, докато преобладаващата част се превръща в хранителни отпадъци, които отиват директно в депата за отпадъци, биват изгаряни или оставяни на полето да гният. Изчисленията показват, че 33% от храната в САЩ – 80 милиона тона на година, отива в тези направления.

    Ако можем да си представим загубата на храни като държава, то тази държава щеше да е на трето място по въглероден отпечатък след Китай и САЩ. Според последните оценки 8% от емисиите на парникови газове се дължат на загубата на храни. Тя оказва влияние върху водните и земни ресурси и биоразнообразието. Общият икономически резултат от хранителните загуби е огромен; още по-голям е той за уязвимите групи от населението, тъй като храните стават по-малко достъпни или цените им са повлияни, което води до продоволствена несигурност. Значителни финансови ресурси се инвестират в производството на огромни количества храна, които биха били достатъчни за изхранване на населението, но поради различни причини остават неконсумирани. Ето защо има сериозни аргументи в подкрепа на намирането на начини за справяне с предизвикателството на загубата на храни.

    Икономическата комисия на ООН за Европа (ИКЕ на ООН) има стандарти за качество за безопасна и прозрачна търговия с храни и селскостопански продукти, които гарантират, че потребителите в селските и градските райони получават постоянно снабдяване с висококачествена, здравословна и питателна храна. От 2013 г. насам ИКЕ на ООН се занимава с предизвикателството на загубата на храни – включително с оглед насърчаването на кръговата икономика в своите държави членки. Чрез постоянния преглед на своите стандарти за качество на селскостопанските продукти, търгувани на международно и национално равнище, ИКЕ на ООН гарантира, че качеството на използваните и търгуваните продукти се поддържа по цялата верига на доставки.

    Въпреки че загубата на храни се предотвратява и намалява чрез политически инструменти, все още има много какво да се направи. Загубата на храни се дължи на много причини, като някои видове загуби, като например дължащите се на разваляне на храната, се случват на всеки етап от веригата на производство и доставка. В периода от излизането на отделните компоненти от производителя до продажбата на готовия продукт на крайния потребител загубата на храни се дължи на широк спектър от проблеми по време на различните етапи от производството – сушене, смилане, преработка, транспортиране, които излагат храните на увреждане от насекоми, гризачи, птици, плесени и микроорганизми. На етапа на търговия на дребно загубите на храни могат да бъдат причинени от неизправност на оборудването (например неизправни хладилни складове), прекомерни количества на поръчките или бракуване на дефектни продукти.

    Американската компания Ryp Labs, Inc. си партнира с търговци на дребно, дистрибутори и производители, за да намали загубите на храна с помощта на напълно натурални и безопасни методи с минимално прекъсване на веригата за доставки. След посвещаване на последните над 10 години на пренасяне на технологиите от концепция през разработване на продукт до комерсиализация, във високотехнологични отрасли като производството на медицински изделия и биотехнологиите, основателите на компанията решават да приложат своите опит и ноу-хау в разработването и комерсиализирането на революционна технология с потенциал за значимо въздействие в световен мащаб.

    Описание на решението

    Растенията развиват вторични метаболитни процеси с цел да се защитят, когато са изложени на вредни елементи от външната среда. Например алкалоидите, стероидите, липидите, танините и захарите – всички естествени съединения – помагат на растенията да се предпазят от различни видове неприятели –  насекоми, болести, а понякога и от други инвазивни растителни видове. Няколко от тези вещества работят за защита повърхността на растенията при изпаряване на влагата. Ryp Labs комбинира тези вещества, за да създаде решение на проблема със загубата на храни.

    Ryp Labs Inc. е иновативна компания, разработваща решения за земеделската продукция за периода след прибирането на реколтата, чиято мисия е да сложи край на загубата на храна. За да се справи с този проблем, Ryp Labs е разработила решение, определяно като „биомимикрия“, основано на безопасен препарат, който може да се нанася върху различни повърхности, включително стикери, поставяни върху хранителни продукти, с цел увеличаване срока на годност на пресните продукти – плодове и зеленчуци, месо, морски дарове и др. Изцяло натуралния, безопасен и устойчив препарат се полага върху обикновен стикер, наречен StixFresh, който може да запази плодовете и зеленчуците свежи до 2 седмици по-дълго.

    StixFresh използва безопасна патентована формула, която създава защитен слой около продукта по време на фазата на изпаряване, за да забави презряването и/или развалянето му. Стикерите StixFresh могат да се поставят на всеки етап от веригата на доставка. Те могат да се персонализират с поставянето върху тях на брандове или баркодове. Стикерите са с размер на монета от 50 цента, използват 100% естествени съставки (смес от натриев хлорид и пчелен восък), които възпроизвеждат антимикробните съединения, които растенията произвеждат и използват, за предпазване от болести след прибиране на реколтата. След като стикерът се постави върху хранителния продукт, веществата се разпространяват и създадат защитен слой, който покрива повърхността на продукта и забавя процеса на зреене/разваляне.

    StixFresh може значително да удължи свежестта и срока на годност на продуктите. Веществата започват да се разпространяват веднага след поставяне на стикера, като образуват защитна бариера, покриваща повърхността на продукта. Тя ограничава развитието на бактериите, отговорни за узряването/развалянето. Обработените продукти показват отличен вкус, твърдост и запазване на влажността.

    Най-впечатляващите характеристики на иновацията StixFresh са следните:

    ·       Простота: стикерите се поставят лесно върху хранителните продукти или техните опаковки.

    ·       Ефективност: чрез многобройни сравнителни тестове StixFresh доказа резултати.

    ·       Безопасност: използват се изцяло натурални съставки, които удължават срока на годност на пресните хранителни продукти.

    Решението може да се използва на всеки етап от веригата за доставка на хранителни продукти, включително за обработка след прибирането на реколтата, при съхранението, преработката, опаковането, дистрибуцията и търговията на дребно. Всички използвани материали, включително самите стикери, са рециклируеми, компостируеми и биоразградими. Продуктът има потенциал за масово прилагане както на развитите, така и на развиващите се пазари.

    Описание на ефекта

    Ползи за околната среда:

    ·       Може да удължи срока на годност на пресните продукти с до 2 седмици.

    ·       Доказано е, че тази технология намалява загубите на храни с до 83%.

    ·       Има потенциала да спести на депата за отпъдъци 96,6 милиона тона плодове и зеленчуци всяка година.

    ·       Може да редуцира 219 милиона тона емисии на CO2 всяка година.

    Финансови ползи:

    ·       Клиентите могат да реализират до 440% възвръщаемост на инвестицията си.

    ·       Може да спести на крайния потребител над 200 евро годишно от изхвърляне на негодна храна.

    Дружество/дружества, което/които е/са разработило/приложило/предложило иновацията

    Основана през 2017 г., Ryp Labs Inc. е компания за растителна защита, финансирана от USDA (Министерството на земеделието на САЩ) и NSF (Националната научна фондация), която разработва и комерсиализира решения на биомимикрията за устойчива и безопасна борба с глобалното разхищение на храна.

    Ryp Labs Inc.

    Адреси:

    Централен офис в САЩ: 1112 8th Street, Kirkland, WA 98033, САЩ

    Белгия Централен офис: Gaston Geenslaan 1, 3001 Leuven, Белгия

    Телефон: 1-833-793-7374

    Електронна поща: info@ryplabs.com

    Уебсайт: https://www.ryplabs.com/  

    Допълнителна информация

    Видео: Технологията StixFresh